Ordynacja wyborcza NSZZ „Solidarność”
ORDYNACJA WYBORCZA NIEZALEŻNEGO SAMORZĄDNEGO ZWIĄZKU ZAWODOWEGO „SOLIDARNOŚĆ”
Ordynacja wyborcza NSZZ "Solidarność" to zbiór przepisów regulujących sposób przeprowadzania wyborów we wszystkich strukturach związku.
Ordynacja reguluje zasady:
Ordynacja reguluje zasady:










strona 3 z 4
Rozdział XII
WYBORY PRZEWODNICZĄCEGO ZARZĄDU REGIONU, POZOSTAŁYCH CZŁONKÓW ZARZĄDU REGIONU ORAZ CZŁONKÓW REGIONALNEJ KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 92
Wyborów władz regionalnych dokonuje się, stosując postanowienia Uchwały nr 1 XIX KZD oraz niniejszego rozdziału.
§ 93
- WZD regionu może podjąć uchwałę ustalającą, że w
skład zarządu regionu, poza wybranymi przez WZD regionu przewodniczącym zarządu
regionu oraz członkami zarządu regionu, wchodzą przewodniczący władzy
wykonawczej regionalnych sekcji lub sekretariatów branżowych oraz
przewodniczący rady regionalnej sekcji emerytów i rencistów.
- Liczbę członków zarządu regionu oraz członków
regionalnej komisji rewizyjnej ustala walne zebranie delegatów regionu.
§ 94
- Wyboru członków zarządu regionu oraz członków
regionalnej komisji rewizyjnej lub określonej liczby członków zarządu regionu i
regionalnej komisji rewizyjnej można dokonywać z zastosowaniem list
cząstkowych.
- Liczbę przypadających mandatów dla
poszczególnych list cząstkowych określa się proporcjonalnie do liczby członków
Związku reprezentowanych przez delegatów na danej liście.
- Kolejność umieszczenia kandydatów na listach
cząstkowych może być ustalona w wyniku
przeprowadzenia prawyborów przy zastosowaniu ogólnych zasad wyborczych.
§ 95
- Kandydatów do władz regionalnych mogą zgłaszać:
1) członkowie Związku za pośrednictwem władzy wykonawczej podstawowej jednostki organizacyjnej Związku,
2) zebranie elektorów w łączonych okręgach wyborczych (rozdział VIII), 3) delegaci WZD regionu w czasie posiedzenia wyborczego. - Kandydatów zgłasza się pisemnie do regionalnej komisji wyborczej, a w trakcie posiedzenia WZD regionu do komisji mandatowo-wyborczej. RKW przekazuje zgłoszone kandydatury komisji mandatowo-wyborczej w trakcie posiedzenia WZD regionu.
Zgłoszenie powinno zawierać dane osobowe kandydata i podpis zgłaszającego oraz zgodę kandydata na kandydowanie na określoną funkcję. Do pisemnego zgłoszenia musi być dołączona wypełniona i podpisana ankieta osobowa. Jest to warunkiem wpisania na listę kandydatów. Spełnieniem tego warunku jest posiadanie przy sobie potwierdzonej przez RKW kopii ankiety osobowej.
§ 96
Kandydować do władz Związku nie mogą członkowie komisji skrutacyjnej, chyba że z chwilą zgłoszenia ich kandydatur zrezygnują z członkostwa w komisji. WZD regionu dokonuje ponownego wyboru na zwolnione miejsce w komisji skrutacyjnej.
§ 97
- Komisja mandatowo-wyborcza sporządza listy kandydatów w porządku alfabetycznym.
- Zastrzeżenia w stosunku do zgłoszonych kandydatów należy przedstawić regionalnej komisji wyborczej lub w czasie zebrania komisji mandatowo-wyborczej. Zastrzeżenia nieudokumentowane nie będą przyjmowane.
- Po wpisaniu na listę kandydatów wycofanie kandydata z tej listy może nastąpić tylko na jego wniosek. Wycofanie nie może nastąpić w trakcie głosowania.
- Po ukończeniu zgłaszania kandydatur przewodniczący zebrania zarządza głosowanie nad zamknięciem listy kandydatów. Głosowanie jest jawne, decyzje zapadają zwykłą większością głosów.
- Kandydaci mają prawo do prezentacji swojej działalności związkowej i społecznej oraz do odpowiadania na pytania delegatów.
§ 98
Przed
przystąpieniem do głosowania przewodniczący komisji mandatowo-wyborczej:
- przedstawia delegatom przedmiot, tryb i technikę
głosowania,
- ustala, czy kandydaci wyrazili zgodę na
kandydowanie i czy nie wniesiono zastrzeżeń w stosunku do umieszczonych na
liście kandydatów, a w przypadku wniesienia udokumentowanych zastrzeżeń
przedstawia je delegatom.
§ 99
Po zakończeniu czynności opisanych w §§ 95 - 98 przewodniczący zebrania zarządza głosowanie.
§ 100
Komisja
mandatowo-wyborcza wydaje delegatom, za potwierdzeniem na liście delegatów lub
na karcie do głosowań tajnych, karty właściwe dla przeprowadzanego głosowania.
Informację o liczbie wydanych kart przekazuje komisji skrutacyjnej.
§ 101
- Delegaci dokonują wyboru zgodnie z ustaloną
techniką głosowania i wrzucają karty do głosowania do urny nadzorowanej przez
komisję skrutacyjną.
- Kartę do głosowania wypełnioną nieprawidłowo
można przed
wrzuceniem do urny oraz przed ogłoszeniem zakończenia głosowania przez
przewodniczącego zebrania wymienić na czystą w komisji skrutacyjnej. Komisja skrutacyjna odnotowuje fakt
wymiany karty w protokole.
§ 102
Głosem nieważnym jest głos:
- niepozwalający w sposób jednoznaczny odczytać woli wyborcy, np. skreślenia, niewyraźne pismo, porwana kartka,
- oddany na większą liczbę kandydatów niż liczba miejsc mandatowych,
- oddany na kartce nieprzeznaczonej dla danego głosowania.
§ 103
Komisja
skrutacyjna uznaje głosowanie za nieważne, jeżeli zostało przeprowadzone z naruszeniem Statutu Związku lub Ordynacji,
a w szczególności gdy:
- liczba
głosów ważnych jest mniejsza niż głosów nieważnych,
- liczba
oddanych głosów jest większa niż liczba uprawnionych do głosowania lub liczba
wydanych kartek do głosowania,
- ze względów technicznych nie można ustalić wyników głosowania,
- złamano zasadę tajności głosowania.
- liczba wyjętych z urny kart wyborczych
jest mniejsza niż połowa liczby delegatów uprawnionych do głosowania.
§ 104
- Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy
uzyskali kolejno największą liczbę głosów ważnych oraz ponad połowę oddanych
głosów ważnych i znaleźli się na miejscach mandatowych.
- Jeżeli na ostatnim miejscu mandatowym znajduje
się więcej osób z równą liczbą głosów przekraczających zarazem wymagany limit
głosów (ponad połowę głosów ważnych), a liczba tych osób jest większa niż wolnych miejsc mandatowych, wówczas
przeprowadza się głosowanie, w którym uczestniczą tylko ci kandydaci, którzy
uzyskali równą liczbę głosów. Kolejność na liście ustala się zwykłą większością
głosów. Głosuje się na tylu kandydatów, ile jest wolnych miejsc
mandatowych.
W przypadku gdyby te głosowania nie dały rozstrzygnięcia, o wyniku wyborów winny decydować wyniki osiągnięte przez poszczególnych kandydatów w poprzednich głosowaniach (w kolejności od ostatniego do pierwszego głosowania). Głosowania tego nie wlicza się do ustalonej liczby tur głosowań.
§ 105
Liczbę tur
głosowań ustala walne zebranie delegatów regionu.
§ 106
- Jeżeli w głosowaniu nie zostały obsadzone wszystkie miejsca mandatowe, przewodniczący zebrania
zarządza kolejno następne tury głosowań. W następnych turach głosowań biorą
udział kandydaci, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1) brali udział w poprzedniej turze i nie zostali wybrani,
2) uzyskali kolejno największą liczbę głosów, przy czym do każdej następnej tury przechodzą kandydaci w maksymalnej liczbie nieprzekraczającej dwukrotności nieobsadzonych miejsc mandatowych. Jeżeli na ostatnim miejscu w ten sposób wyznaczonym znajduje się więcej kandydatów z równą liczbą głosów, wówczas wszyscy oni przechodzą do następnej tury głosowań. - Jeśli w wyniku stosowania tej procedury okazałoby się, że w następnej turze głosowań mają uczestniczyć ci sami kandydaci co poprzednio, wówczas do następnej tury nie przechodzi kandydat z najmniejszą liczbą głosów. Jeżeli nie można ustalić ostatniego ze względu na równą liczbę głosów, wówczas należy wziąć pod uwagę kolejno liczby głosów uzyskiwanych przez tych kandydatów w poprzednich głosowaniach (w kolejności od ostatniego do pierwszego głosowania). Jeśliby i to kryterium nie dawało rozstrzygnięcia, to wówczas wszyscy oni nie przechodzą do następnej tury głosowań.
§ 107
Jeżeli w
głosowaniu brało udział nie więcej kandydatów, niż liczba nieobsadzonych miejsc
mandatowych, a w wyniku głosowania żaden z kandydatów nie został wybrany,
przewodniczący zebrania przerywa wybory (bez względu na liczbę przeprowadzonych
tur głosowania) i zarządza otwarcie nowej listy kandydatów.
§ 108
- Przy wyborze przewodniczącego zarządu regionu stosuje się odpowiednio reguły określone w poprzednich paragrafach. Jeżeli jednak po wyczerpaniu ustalonej liczby tur głosowań, z uwzględnieniem § 107, walne zebranie delegatów nie dokonało wyboru przewodniczącego zarządu regionu zgodnie z warunkami określonymi w § 104 – otwiera się nową listę kandydatów.
- Nową listę otwiera się na trwającym posiedzeniu lub, jeżeli walne zebranie delegatów regionu tak postanowi, na nowym posiedzeniu, które musi odbyć się nie później niż 14 dni od dnia zamknięcia posiedzenia, na którym nie dokonano wyboru. Po otwarciu nowej listy wybór przewodniczącego zarządu regionu przeprowadza się zgodnie z postanowieniami poprzednich paragrafów.
§ 109
Jeżeli po
wyczerpaniu ustalonej liczby tur nie zostaną obsadzone wszystkie miejsca
mandatowe zgodnie z warunkami określonymi w § 104, ale wybranych została ponad
połowę członków zarządu regionu lub regionalnej komisji rewizyjnej, to
pozostałe mandaty mogą pozostać nieobsadzone. W takim przypadku wybrany zarząd
regionu lub regionalna komisja rewizyjna liczy tylu członków, ile mandatów
zostało obsadzonych. Uzupełnienie składu zarządu regionu lub regionalnej
komisji rewizyjnej wymaga otwarcia nowej listy kandydatów i przeprowadzenia
wyborów uzupełniających, co może nastąpić podczas trwającego posiedzenia lub na
kolejnym posiedzeniu walnego zebrania delegatów regionu.
§ 110
- Do każdej listy wybranych kandydatów, oprócz
wyborów przewodniczącego, można ustalić listę rezerwową. Na liście rezerwowej w
pierwszej kolejności znajdują się ci kandydaci, którzy kandydowali do
określonych funkcji związkowych będących przedmiotem głosowania i uzyskali w
ostatniej turze ponad połowę głosów, lecz nie znaleźli się na miejscach
mandatowych.
- O kolejności na liście rezerwowej decyduje
liczba otrzymanych głosów ważnych w
ostatniej turze wyborów. Przy równej liczbie głosów decyduje wynik z
poprzednich tur głosowań w kolejności od przedostatniej do pierwszej. Jeżeli w
ten sposób ustalenie kolejności na liście rezerwowej jest niemożliwe, trzeba
przeprowadzić w tym celu odrębne głosowanie, w którym decyzja zapada zwykłą
większością głosów przy dwóch kandydatach, a w przypadku większej liczby
kandydatów należy przeprowadzić głosowanie ustalające ich kolejność.
- Walne zebranie delegatów regionu może stworzyć
listę rezerwową także w wyniku odrębnych wyborów. W takim przypadku wybór listy
rezerwowej odbywa się z zachowaniem
reguł wyboru odpowiednich władz Związku, co oznacza między innymi, że wybrany
kandydat musi uzyskać ponad połowę oddanych głosów ważnych w głosowaniu tajnym. Jeżeli w ten sposób
ustalenie kolejności na liście rezerwowej jest niemożliwe, należy przeprowadzić
głosowanie ustalające ich kolejność.
- Kandydaci, którzy znaleźli się na liście
rezerwowej na mocy tej procedury, zajmują miejsca po kandydatach uzyskujących
miejsca na liście rezerwowej zgodnie z postanowieniami ust. 1.
- Członek zarządu regionu nie może być na liście
rezerwowej komisji rewizyjnej i
odwrotnie.
§ 111
- Zarząd regionu wybiera spośród siebie prezydium
w czasie pierwszego posiedzenia, które winno się odbyć w ciągu 14 dni od daty
zakończenia posiedzenia wyborczego walnego zebrania delegatów regionu.
- Liczebność prezydium określa WZD regionu, które
może upoważnić do tego zarząd regionu.
- Kandydatów do prezydium zarządu regionu wraz z
jednoczesnym określeniem wyodrębnionych funkcji dla poszczególnych kandydatów,
w tym zastępcy lub zastępców przewodniczącego, sekretarza, skarbnika, zgłasza
przewodniczący zarządu regionu w
liczbie zgodnej z postanowieniami ust. 2.
- Wybory prezydium zarządu regionu odbywają się w
głosowaniach wyborczych, zgodnie z
zasadami ogólnymi, z wyodrębnieniem każdej funkcji (tak jak listy cząstkowe).
Wobec tego, że liczba kandydatów nie może być większa niż liczba miejsc
mandatowych, kandydat, który nie uzyskał ponad połowy ważnych głosów, przy czym
głosów ważnych jest więcej niż nieważnych, nie zostaje wybrany.
- Odwołanie członka prezydium następuje na tych samych zasadach jak wybór, co oznacza m.in., że wniosek o odwołanie może postawić wyłącznie przewodniczący zarządu regionu.
- Zakończenie członkostwa w zarządzie regionu
następuje na zasadach ogólnych, z tym że zakończenie członkostwa w zarządzie
regionu stanowi jednocześnie zakończenie członkostwa w prezydium zarządu
regionu.
§ 112
- Posiedzenie konstytuujące regionalnej
komisji rewizyjnej zwołuje i prowadzi przewodniczący zebrania wyborczego po
jego zakończeniu.
- Członek regionalnej komisji rewizyjnej nie może być jednocześnie
członkiem zarządu regionu.
§ 113
Zastrzeżenia
odnośnie wyborów, o których mówią rozdziały XII i XIII Ordynacji, kieruje się
do Krajowej Komisji Wyborczej, nie później niż w terminie 14 dni od daty
zakończenia wyborów.
Rozdział XIII
WYBORY DELEGATÓW NA KRAJOWY ZJAZD DELEGATÓW
§ 114
- Wybory delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów
ogłasza Komisja Krajowa, powierzając kierowanie wyborami powołanej przez siebie
Krajowej Komisji Wyborczej.
- Komisja Krajowa mocą uchwały określa zasady, według
których przydziela się poszczególnym regionom liczbę mandatów na Krajowy Zjazd
Delegatów, z zastrzeżeniem postanowień
ust. 3.
- Wybór na funkcję przewodniczącego zarządu
regionu, przewodniczącego krajowego sekretariatu branżowego oraz
Przewodniczącego Rady Krajowego Sekretariatu Emerytów i Rencistów jest
jednocześnie wyborem na funkcję delegata na KZD oraz członka KK.
§ 115
- Kandydatów na delegatów na KZD mogą
zgłaszać:
1) członkowie Związku za pośrednictwem władzy wykonawczej podstawowej jednostki organizacyjnej Związku lub regionalnej branżowej jednostki organizacyjnej Związku,
2) zebrania elektorów w łączonych okręgach wyborczych, 3) delegaci na WZD regionu w czasie posiedzenia wyborczego. - Kandydatami na delegatów na Krajowy Zjazd
Delegatów mogą być członkowie Związku mający bierne prawo wyborcze na
posiedzeniu WZD regionu.
- Kandydatów zgłasza się pisemnie do regionalnej
komisji wyborczej, a w trakcie posiedzenia WZD regionu do komisji
mandatowo-wyborczej. RKW przekazuje zgłoszone kandydatury komisji
mandatowo-wyborczej w trakcie posiedzenia WZD regionu.
Zgłoszenie powinno zawierać dane osobowe kandydata i podpis zgłaszającego oraz zgodę kandydata na kandydowanie na określoną funkcję. - Wyborów delegatów na KZD
dokonuje się na tych samych zasadach, co wybór władz regionalnych (rozdział XII
Ordynacji).
CZĘŚĆ III
Wybory władz branżowych i problemowych jednostek organizacyjnych
Związku
Rozdział XIV
WYBORY DELEGATÓW NA WALNE ZEBRANIE
DELEGATÓW SEKCJI LUB KONGRES
SEKRETARIATU
§ 116
- Przepisy tego rozdziału dotyczą tylko tych
organizacji zakładowych oraz niższych jednostek organizacyjnych podstawowych
jednostek organizacyjnych Związku, zgodnie z postanowieniami § 27 ust.1 pkt 2 Statutu, których władza stanowiąca
podjęła uchwałę o złożeniu akcesu do
branżowej jednostki organizacyjnej Związku.
- Decyzję o przystąpieniu do branżowej jednostki
organizacyjnej Związku podejmuje stosowną uchwałą władza stanowiąca podstawowej
jednostki organizacyjnej Związku.
- W przypadku gdy w regionie nie funkcjonuje
sekcja danej branży, dopuszczalne jest przystąpienie bezpośrednio do sekcji
krajowej, o ile regulamin tej sekcji dopuszcza taką możliwość.
- W przypadku gdy w regionie nie funkcjonuje
sekcja danej branży, dopuszczalne jest przystąpienie bezpośrednio do
regionalnego sekretariatu branżowego, o ile regulamin tego sekretariatu
dopuszcza taką możliwość.
- Niższe jednostki organizacyjne organizacji
zakładowych i międzyzakładowych, nienależących do żadnej regionalnej lub
krajowej sekcji branżowej, mogą należeć do różnych sekcji branżowych, lecz
każda z niższych jednostek organizacyjnych może należeć tylko do jednej sekcji
branżowej. Uchwałę w tej sprawie podejmuje władza stanowiąca podstawowej
jednostki organizacyjnej Związku. W sytuacji, o której mowa powyżej, przy
wyborze delegatów do władzy stanowiącej branżowej jednostki organizacyjnej
Związku stosuje się odpowiednio postanowienia § 77.
- Przy wyborach władz i delegatów w problemowych
jednostkach organizacyjnych Związku stosuje się zasady wyborcze analogicznie
jak przy wyborach władz i delegatów w
branżowych jednostkach organizacyjnych Związku.
§ 117
Termin wyborów
delegatów na walne zebranie delegatów sekcji lub kongres sekretariatu ustala
rada sekcji lub sekretariatu zgodnie z kalendarzem wyborczym uchwalonym przez
Komisję Krajową.
§ 118
Rada sekcji lub sekretariatu podejmuje uchwałę o obowiązującym na czas kadencji kluczu liczbowym, określającym tabelaryczną zależność liczby wybieranych delegatów na WZD sekcji lub kongres sekretariatu od liczby członków Związku w okręgu wyborczym. Powyższa uchwała musi ujmować:
- liczbę członków Związku (rozpoczętą lub pełną) przypadającą na każdy mandat delegata z uwzględnieniem punktu 2.
- minimalną wielkość okręgu wyborczego poprzez określenie minimalnej liczby członków Związku tworzących okręg. W branżowych jednostkach organizacyjnych minimalna wielkość okręgu może być mniejsza niż połowa liczby członków Związku przypadających na jeden mandat delegata.
§ 119
- Zakładowe
zebranie członków lub delegatów, a w niższych jednostkach podstawowych
jednostek organizacyjnych Związku odpowiednia władza stanowiąca, zgodnie z postanowieniami § 34 ust. 7 Statutu,
wybiera delegatów na walne zebranie delegatów sekcji według zasad określonych
przez radę sekcji w § 118.
- W
przypadku regionalnego sekretariatu branżowego, bezpośrednio zrzeszającego
organizacje zakładowe oraz niższe jednostki organizacyjne, o których mowa w
ust. 1, władza stanowiąca tych jednostek wybiera delegatów na kongres
sekretariatu według zasad określonych przez radę sekretariatu w § 118.
- Funkcję
delegata można pełnić, będąc zarazem członkiem władz związkowych wszystkich
szczebli (komisja zakładowa, zarząd regionu, rada sekcji lub sekretariatu,
Komisja Krajowa i odpowiednio komisje rewizyjne).
§ 120
- Wyboru delegatów na walne zebranie delegatów regionalnej sekcji lub na walne zebranie delegatów krajowej sekcji, jeżeli organizacja zakładowa lub niższa jednostka organizacyjna podstawowej jednostki organizacyjnej Związku należy do niej bezpośrednio, dokonuje się analogicznie jak delegatów na walne zebranie delegatów regionu.
- Regionalna
komisja wyborcza, weryfikując dokumenty z wyboru na funkcję delegata na walne zebranie delegatów lub kongres
branżowej oraz problemowej jednostki organizacyjnej Związku, sprawdza także
ankietę osobową kandydata. Brak czytelnie wypełnionej i podpisanej ankiety
osobowej uniemożliwia stwierdzenie ważności wyboru na funkcję delegata na walne
zebranie delegatów lub kongres branżowej oraz problemowej jednostki
organizacyjnej Związku.
- Nie ma wymogu ponownego wypełniania
ankiety osobowej w przypadku, gdy kandyduje się na więcej niż jedną funkcję,
wymienioną w ust. 1 Uchwały KK nr 11/09 z późniejszymi zmianami.
W takim przypadku kandydat zobowiązany jest posiadać przy sobie, potwierdzoną
przez RKW, kopię ankiety osobowej.
Rozdział XV
PORZĄDEK POSIEDZEŃ WYBORCZYCH WALNYCH ZEBRAŃ DELEGATÓW SEKCJI I KONGRESÓW SEKRETARIATÓW ORAZ ZASADY WYBORCZE
§ 121
- Posiedzenie wyborcze WZD sekcji lub kongresu otwiera przewodniczący rady sekcji lub sekretariatu albo wyznaczony przez radę jej członek w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania delegatów.
- Liczba wybranych delegatów w jednostkach organizacyjnych Związku tworzących sekcję lub sekretariat, których mandat w danym momencie zachowuje ważność (z wyjątkiem mandatów nieobsadzonych), stanowi liczbę osób uprawnionych do głosowania.
- Otwierający posiedzenie przedstawia do zatwierdzenia przez WZD sekcji lub kongres sekretariatu porządek posiedzenia.
- Porządek posiedzenia podlega zatwierdzeniu przez delegatów. Głosowanie jest jawne, decyzja zapada zwykłą większością głosów.
- WZD sekcji lub kongres wybiera prezydium WZD sekcji lub kongresu sekretariatu, w tym przewodniczącego WZD sekcji lub kongresu, zwanego dalej przewodniczącym zebrania, zastępców przewodniczącego i sekretarza oraz komisję mandatowo-wyborczą, komisję skrutacyjną oraz protokolantów. Wyżej wymienione osoby mogą pełnić funkcje przez okres kadencji. Członkowie komisji skrutacyjnej i protokolanci nie muszą legitymować się czynnym i biernym prawem wyborczym, z tym że członkowie komisji skrutacyjnej muszą być członkami Związku.
- Przewodniczący zebrania przedstawia do zatwierdzenia delegatom regulamin obrad WZD sekcji lub kongresu, a po jego przyjęciu czuwa nad sprawnym przebiegiem posiedzenia zgodnie z przyjętym porządkiem posiedzenia i regulaminem obrad oraz nad zgodnością podejmowanych decyzji z obowiązującymi zapisami Statutu Związku i Ordynacji.
§ 122
Wyborów władz
dokonuje się stosując postanowienia Uchwały nr 1 XIX KZD oraz niniejszego
rozdziału.
§ 123
- W skład rady krajowego sekretariatu branżowego
wchodzą: przewodniczący rady krajowego sekretariatu, członkowie rady krajowego
sekretariatu branżowego wybrani przez kongres sekretariatu oraz przewodniczący
rad krajowych sekcji branżowych należących do danego krajowego sekretariatu
branżowego.
- Liczbę członków rady sekcji lub sekretariatu
oraz członków komisji rewizyjnej ustala walne zebranie delegatów sekcji lub
kongres sekretariatu.
§ 124
- Wyboru członków rady sekcji lub sekretariatu
oraz członków komisji rewizyjnej lub określonej liczby członków rady sekcji lub
sekretariatu i komisji rewizyjnej można dokonywać z zastosowaniem list
cząstkowych.
- Liczbę przypadających mandatów dla poszczególnych
list cząstkowych określa się proporcjonalnie do liczby członków Związku
reprezentowanych przez delegatów na danej liście.
- Kolejność umieszczenia kandydatów na listach
cząstkowych może być ustalona w wyniku przeprowadzenia prawyborów przy
zastosowaniu ogólnych zasad wyborczych.
§ 125
- Kandydatów do władz sekcji lub sekretariatu mogą
zgłaszać:
1) członkowie Związku za pośrednictwem władzy wykonawczej podstawowej jednostki organizacyjnej Związku lub branżowej jednostki organizacyjnej Związku,
2) delegaci na WZD sekcji lub kongres w czasie posiedzenia wyborczego. - Kandydatów zgłasza się pisemnie do komisji
mandatowo-wyborczej. Zgłoszenie powinno zawierać dane osobowe kandydata, podpis
zgłaszającego oraz zgodę kandydata na kandydowanie na określoną funkcję.
- Kandydować do władz nie mogą członkowie komisji
skrutacyjnej, chyba że z chwilą zgłoszenia ich kandydatur zrezygnują z
członkostwa w komisji skrutacyjnej. WZD sekcji lub kongres sekretariatu
dokonuje ponownego wyboru na zwolnione miejsce w komisji skrutacyjnej.
- Warunkiem wpisania na listę kandydatów do władz
sekcji lub sekretariatu, a także elektorów (w przypadku łączonego okręgu
wyborczego) jest dołączenie do pisemnego zgłoszenia czytelnie wypełnionej i
podpisanej ankiety osobowej kandydata. Spełnieniem tego warunku jest posiadanie
przy sobie potwierdzonej przez RKW kopii ankiety osobowej.
- Listy kandydatów sporządzane są przez komisję
mandatowo-wyborczą w porządku alfabetycznym.
- Zastrzeżenia w stosunku do zgłoszonych kandydatów należy przedstawić komisji wyborczej nadzorującej wybory władz sekcji lub sekretariatu lub w czasie posiedzenia komisji mandatowo-wyborczej. Zastrzeżenia nieudokumentowane nie będą przyjmowane.
- Po wpisaniu na listę kandydatów
wycofanie kandydata z tej listy może nastąpić tylko na jego wniosek. Wycofanie
nie może nastąpić w trakcie głosowania.
- Po ukończeniu zgłaszania kandydatur
przewodniczący zebrania zarządza głosowanie nad zamknięciem listy kandydatów.
Głosowanie jest jawne, decyzje zapadają zwykłą większością głosów.
- Kandydaci mają prawo do prezentacji swojej
działalności związkowej i społecznej oraz do odpowiadania na pytania
uczestników zebrania.
§ 126
Przed
przystąpieniem do głosowania przewodniczący komisji mandatowo-wyborczej:
- przedstawia delegatom przedmiot, tryb i technikę
głosowania,
- ustala, czy kandydaci wyrazili zgodę na
kandydowanie i czy nie wniesiono zastrzeżeń w stosunku do umieszczonych na
liście kandydatów, a w przypadku wniesienia udokumentowanych zastrzeżeń
przedstawia je delegatom.
§ 127
Po zakończeniu
czynności opisanych w §§ 125 i 126 przewodniczący zebrania zarządza
głosowanie.
§ 128
Komisja
mandatowo-wyborcza wydaje delegatom, za potwierdzeniem na liście delegatów lub
na karcie do głosowań tajnych, karty właściwe dla przeprowadzanego głosowania.
Informację o liczbie wydanych kart przekazuje komisji skrutacyjnej.
§ 129
- Delegaci dokonują wyboru zgodnie z ustaloną
techniką głosowania i wrzucają karty do głosowania do urny nadzorowanej przez
komisję skrutacyjną.
- Kartę do głosowania wypełnioną nieprawidłowo
można, przed wrzuceniem do urny oraz przed ogłoszeniem zakończenia głosowania
przez przewodniczącego zebrania, wymienić na czystą w komisji skrutacyjnej.
Komisja skrutacyjna odnotowuje fakt wymiany karty w protokole.
§ 130
Głosem nieważnym
jest głos:
- niepozwalający w sposób jednoznaczny odczytać
woli wyborcy, np. skreślenia, niewyraźne pismo, porwana kartka,
- oddany na większą liczbę kandydatów niż liczba
miejsc mandatowych,
- oddany na kartce nieprzeznaczonej dla danego
głosowania.
§ 131
Komisja
skrutacyjna uznaje głosowanie za nieważne, jeżeli zostało przeprowadzone z naruszeniem Statutu lub Ordynacji, a w
szczególności gdy:
- liczba głosów ważnych jest mniejsza niż głosów
nieważnych,
- liczba oddanych głosów jest większa niż liczba
uprawnionych do głosowania lub liczba wydanych kartek do głosowania,
- ze względów technicznych nie można ustalić
wyników głosowania,
- złamano zasadę tajności głosowania.
- liczba wyjętych z urny kart wyborczych jest
mniejsza niż połowa liczby delegatów uprawnionych do głosowania.
§ 132
- Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy
uzyskali kolejno największą liczbę głosów ważnych oraz ponad połowę oddanych
głosów ważnych i znaleźli się na miejscach mandatowych.
- Jeżeli na ostatnim miejscu mandatowym znajduje
się więcej osób z równą liczbą głosów przekraczających zarazem wymagany limit
głosów (ponad połowę ważnych głosów), a
liczba tych osób jest większa niż wolnych miejsc mandatowych, wówczas
przeprowadza się głosowanie, w którym uczestniczą tylko ci kandydaci, którzy
uzyskali równą liczbę głosów. Kolejność na liście ustala się w głosowaniu
zwykłą większością głosów. Głosuje się na tylu kandydatów, ile jest wolnych
miejsc mandatowych. W przypadku gdyby te głosowania nie dały rozstrzygnięcia, o
wyniku wyborów winny decydować wyniki osiągnięte przez poszczególnych
kandydatów w poprzednich głosowaniach (w kolejności od ostatniego do pierwszego
głosowania). Głosowania tego nie wlicza się do ustalonej liczby tur głosowań.
§ 133
Liczbę tur
głosowań ustala walne zebranie delegatów sekcji lub kongres sekretariatu.
§ 134
- Jeżeli
w głosowaniu nie zostały obsadzone wszystkie miejsca mandatowe, przewodniczący
zebrania zarządza kolejno następne tury głosowań. W następnych turach głosowań
biorą udział kandydaci, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
– brali udział w poprzedniej turze i nie zostali wybrani,
– uzyskali kolejno największą liczbę głosów, przy czym do każdej następnej tury przechodzą kandydaci w maksymalnej liczbie nieprzekraczającej dwukrotności nieobsadzonych miejsc mandatowych. Jeżeli na ostatnim miejscu w ten sposób wyznaczonym znajduje się więcej kandydatów z równą liczbą głosów, wówczas wszyscy oni przechodzą do następnej tury głosowań. - Jeśli w wyniku stosowania tej procedury okazałoby się, że w następnej turze głosowań mają uczestniczyć ci sami kandydaci, co poprzednio, wówczas do następnej tury nie przechodzi kandydat z najmniejszą liczbą głosów. Jeżeli nie można ustalić ostatniego ze względu na równą liczbę głosów, wówczas należy wziąć pod uwagę kolejno liczby głosów uzyskiwanych przez tych kandydatów w poprzednich głosowaniach (w kolejności od ostatniego do pierwszego głosowania). Jeśliby i to kryterium nie dawało rozstrzygnięcia, to wówczas wszyscy oni nie przechodzą do następnej tury głosowań.
§ 135
Jeżeli w
głosowaniu brało udział nie więcej kandydatów niż liczba nieobsadzonych miejsc
mandatowych, a w wyniku głosowania żaden z kandydatów nie został wybrany,
przewodniczący zebrania przerywa wybory (bez względu na liczbę przeprowadzonych
tur głosowania) i zarządza otwarcie nowej listy kandydatów.
Rozdział XVI
WYBORY PRZEWODNICZĄCEGO RADY, POZOSTAŁYCH CZŁONKÓW RADY SEKCJI LUB SEKRETARIATU ORAZ KOMISJI REWIZYJNEJ SEKCJI LUB SEKRETARIATU
Wybory w regionalnej sekcji branżowej
§ 136
Walne zebranie
delegatów regionalnej sekcji branżowej tworzą delegaci wybrani zgodnie z postanowieniami rozdziału XIV Ordynacji.
§ 137
- Walne zebranie delegatów regionalnej sekcji dokonuje wyboru w kolejności:
1) przewodniczącego rady regionalnej sekcji,
2) pozostałych członków rady regionalnej sekcji, 3) członków komisji rewizyjnej regionalnej sekcji. - Wybory muszą być przeprowadzone w odrębnych głosowaniach zgodnie z powyższą kolejnością, co oznacza, że niedokonanie wyboru przewodniczącego rady sekcji uniemożliwia dokonanie pozostałych wyborów, a brak wyboru co najmniej połowy z zaplanowanej liczby członków rady sekcji uniemożliwia wybór komisji rewizyjnej sekcji.
- Ponadto walne zebranie delegatów regionalnej sekcji wybiera:
1) delegatów na kongres regionalnego sekretariatu (o ile WZD regionalnej sekcji podjęło uchwałę o przystąpieniu do regionalnego sekretariatu),
2) delegatów na WZD krajowej sekcji (o ile WZD regionalnej sekcji podjęło uchwałę o przystąpieniu do krajowej sekcji).
Wybory na powyższe funkcje mogą być prowadzone równolegle z wyborami na funkcje wymienione w ust.1 pkt 2. i pkt 3.
- Wyboru delegatów dokonuje się proporcjonalnie do liczby członków zrzeszonych w sekcji regionalnej. Liczbowy klucz wyborczy uchwala odpowiednio: rada regionalnego sekretariatu albo rada krajowej sekcji lub komitet założycielski tych struktur branżowych.
strona 3 z 4
XXI Krajowy Zjazd Delegatów Legnica, 29 sierpnia 2007 r.
Ordynacja wyborcza NSZZ "Solidarność": 2017 rok - PDF
Ordynacja wyborcza NSZZ "Solidarność": 2017 rok - WORD