Ordynacja wyborcza NSZZ „Solidarność”
ORDYNACJA WYBORCZA NIEZALEŻNEGO SAMORZĄDNEGO ZWIĄZKU ZAWODOWEGO „SOLIDARNOŚĆ”
Ordynacja wyborcza NSZZ "Solidarność" to zbiór przepisów regulujących sposób przeprowadzania wyborów we wszystkich strukturach związku.
Ordynacja reguluje zasady:
Ordynacja reguluje zasady:










strona 4 z 4
Wybory w regionalnym sekretariacie branżowym
§ 138
Kongres
regionalnego sekretariatu branżowego tworzą delegaci wybrani zgodnie z postanowieniami rozdziału XIV Ordynacji.
§ 139
- Kongres regionalnego sekretariatu dokonuje
wyboru w kolejności:
1) przewodniczącego rady regionalnego sekretariatu,
2) pozostałych członków rady regionalnego sekretariatu,
3) członków komisji rewizyjnej regionalnego sekretariatu. - Wybory muszą być przeprowadzone w odrębnych
głosowaniach zgodnie z powyższą kolejnością, co oznacza, że niedokonanie wyboru
przewodniczącego rady sekretariatu uniemożliwia dokonanie pozostałych wyborów a
brak wyboru, co najmniej połowy z
zaplanowanej liczby członków rady sekretariatu uniemożliwia wybór komisji
rewizyjnej sekretariatu.
§ 140
Zastrzeżenia
odnośnie wyborów, o których mówią §§ 137 i 139, kieruje się do regionalnej
komisji wyborczej, nie później niż w terminie 14 dni od daty zakończenia
wyborów.
Wybory w krajowej sekcji branżowej
§ 141
Walne zebranie
delegatów krajowej sekcji branżowej tworzą delegaci wybrani zgodnie z postanowieniami rozdziału XIV Ordynacji.
§ 142
- Walne zebranie delegatów krajowej sekcji dokonuje wyboru w kolejności:
1) przewodniczącego rady krajowej sekcji,
2) pozostałych członków rady krajowej sekcji,
3) członków komisji rewizyjnej krajowej sekcji, - Wybory muszą być przeprowadzone w odrębnych głosowaniach zgodnie z powyższą kolejnością, co oznacza, że niedokonanie wyboru przewodniczącego rady sekcji uniemożliwia dokonanie pozostałych wyborów, a brak wyboru, co najmniej połowy z zaplanowanej liczby członków rady sekcji uniemożliwia wybór komisji rewizyjnej sekcji.
- Ponadto walne zebranie delegatów krajowej sekcji wybiera delegatów na kongres krajowego sekretariatu branżowego. Wybory te mogą być przeprowadzone równolegle z wyborami na funkcje wymienione w ust. 1 pkt 2 i pkt 3.
- Wyboru delegatów na kongres krajowego sekretariatu dokonuje się proporcjonalnie do liczby zrzeszonych w krajowej sekcji członków Związku. Liczbowy klucz wyborczy uchwala rada krajowego sekretariatu.
Wybory w krajowym sekretariacie branżowym
§ 143
Kongres krajowego
sekretariatu branżowego tworzą delegaci wybrani zgodnie z postanowieniami rozdziału XIV Ordynacji.
§ 144
- Kongres krajowego sekretariatu branżowego dokonuje wyboru w kolejności:
1) przewodniczącego rady krajowego sekretariatu,
2) pozostałych członków rady krajowego sekretariatu, 3) członków komisji rewizyjnej krajowego sekretariatu. - Wybory muszą być przeprowadzone w odrębnych głosowaniach zgodnie z powyższą kolejnością, co oznacza, że niedokonanie wyboru przewodniczącego rady sekretariatu uniemożliwia dokonanie pozostałych wyborów, a brak wyboru, co najmniej połowy z zaplanowanej liczby członków rady sekretariatu uniemożliwia wybór komisji rewizyjnej sekretariatu.
- W skład rady krajowego sekretariatu branżowego wchodzą, oprócz członków wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2, przewodniczący rad krajowych sekcji branżowych należących do danego sekretariatu.
§ 145
Zastrzeżenia
odnośnie wyborów, o których mówią §§ 142 i 144 kieruje się do Krajowej Komisji
Wyborczej, nie później niż w terminie 14 dni od daty zakończenia wyborów.
Zasady obowiązujące przy wyborach władz i
delegatów w branżowych jednostkach organizacyjnych Związku
§ 146
Wyborów władz
sekcji i sekretariatów oraz delegatów, opisanych w niniejszym rozdziale
Ordynacji, dokonuje się na zasadach zgodnych z postanowieniami Uchwały nr 1 XIX
KZD.
§ 147
- Przy wyborze przewodniczącego rady sekcji lub sekretariatu stosuje się odpowiednio reguły określone w poprzednich paragrafach. Jeżeli jednak po wyczerpaniu ustalonej liczby tur głosowań z uwzględnieniem § 135, wybór zgodnie z warunkami określonymi w § 132 nie nastąpił – otwiera się nową listę kandydatów.
- Nową listę otwiera się na trwającym posiedzeniu lub, jeżeli walne zebranie delegatów sekcji lub kongres tak postanowi, na nowym posiedzeniu, które musi odbyć się nie później niż 14 dni od zamknięcia posiedzenia, na którym nie dokonano wyboru. Po otwarciu nowej listy wybór przewodniczącego rady sekcji lub sekretariatu przeprowadza się zgodnie z postanowieniami poprzednich paragrafów.
§ 148
Jeżeli po
wyczerpaniu ustalonej liczby tur nie zostaną obsadzone wszystkie miejsca
mandatowe, zgodnie z warunkami określonymi w § 132, a wybranych została ponad
połowa członków rady sekcji lub sekretariatu lub komisji rewizyjnej, to
pozostałe mandaty zostają nieobsadzone. W takim przypadku wybrana rada sekcji
lub sekretariatu lub komisja rewizyjna liczy tylu członków, ile mandatów
zostało obsadzonych. Uzupełnienie składu rady sekcji lub sekretariatu lub
komisji rewizyjnej wymaga otwarcia nowej listy kandydatów i przeprowadzenia wyborów uzupełniających, co
może nastąpić podczas trwającego posiedzenia lub na kolejnym posiedzeniu WZD
sekcji lub kongresu.
§ 149
- Do każdej listy (wybranych kandydatów), oprócz
wyborów przewodniczącego, można ustalić listę rezerwową. Na liście rezerwowej w
pierwszej kolejności znajdują się ci kandydaci, którzy kandydowali do
określonych funkcji związkowych będących przedmiotem głosowania i uzyskali w
ostatniej turze ponad połowę głosów, lecz nie znaleźli się na miejscach
mandatowych.
- O kolejności na liście rezerwowej decyduje
liczba otrzymanych głosów w ostatniej turze wyborów. Przy równej liczbie głosów
decyduje wynik z poprzednich tur głosowań w kolejności od przedostatniej do
pierwszej. Jeżeli w ten sposób ustalenie kolejności na liście rezerwowej jest
niemożliwe, trzeba przeprowadzić w tym celu odrębne głosowanie, w którym
decyzja zapada zwykłą większością głosów przy dwóch kandydatach, a w przypadku większej liczby
kandydatów należy przeprowadzić głosowanie ustalające ich kolejność.
- Walne zebranie delegatów sekcji lub sekretariatu
może utworzyć listę rezerwową także w
wyniku odrębnych wyborów. W takim przypadku wybór listy rezerwowej odbywa
się z zachowaniem reguł wyboru odpowiednich
władz sekcji lub sekretariatu, co oznacza między innymi, że wybrany kandydat
musi uzyskać ponad połowę oddanych głosów ważnych w głosowaniu tajnym. Jeżeli w
ten sposób ustalenie kolejności na liście rezerwowej jest niemożliwe, należy
przeprowadzić głosowanie ustalające ich kolejność.
- Kandydaci, którzy znaleźli się na liście
rezerwowej na mocy tej procedury, zajmują miejsca po kandydatach uzyskujących
miejsca na liście rezerwowej zgodnie z postanowieniami ust. 1.
- Członek rady sekcji lub sekretariatu nie może
być na liście rezerwowej komisji rewizyjnej
i odwrotnie.
§ 150
- Rada
sekcji lub sekretariatu wybiera ze swojego grona prezydium, w czasie pierwszego
posiedzenia, które winno się odbyć w ciągu 14 dni od daty zakończenia walnego
zebrania delegatów sekcji lub kongresu.
- Liczebność
prezydium określa WZD sekcji lub kongres. Walne zebranie delegatów sekcji lub
kongres może upoważnić radę sekcji lub sekretariatu do ustalenia liczby
członków prezydium.
- Kandydatów
do prezydium wraz z jednoczesnym określeniem wyodrębnionych funkcji, w tym zastępcy lub zastępców przewodniczącego,
sekretarza i skarbnika dla poszczególnych kandydatów zgłasza przewodniczący
rady sekcji lub sekretariatu w liczbie zgodnej z postanowieniami ust. 2.
- Wybory
do prezydium rady odbywają się w głosowaniach wyborczych, zgodnie z zasadami ogólnymi, w wyodrębnieniu
każdej funkcji z osobna (tak jak listy cząstkowe). Wobec tego, że liczba
kandydatów nie może być większa niż liczba miejsc mandatowych, kandydat, który
nie uzyskał ponad połowy ważnych głosów, przy czym głosów ważnych jest więcej
niż nieważnych, nie zostaje wybrany.
- Odwołanie
członka prezydium następuje na tych samych zasadach jak wybór, co oznacza
między innymi, że wniosek o odwołanie może postawić wyłącznie przewodniczący
rady sekcji lub sekretariatu.
- Zakończenie
członkostwa w radzie sekcji lub sekretariatu następuje na zasadach ogólnych, z
tym że zakończenie członkostwa w radzie stanowi jednocześnie zakończenie
członkostwa w prezydium rady.
§ 151
- Posiedzenie konstytuujące komisji
rewizyjnej zwołuje i prowadzi przewodniczący zebrania wyborczego po jego
zakończeniu.
- Członek komisji rewizyjnej nie może być
jednocześnie członkiem rady sekcji lub sekretariatu.
CZĘŚĆ IV
Krajowa Komisja Wyborcza
Rozdział XVII
KRAJOWA KOMISJA WYBORCZA
§ 152
- Komisja Krajowa pod koniec bieżącej kadencji ma obowiązek zorganizować wybory krajowych władz Związku. W tym celu Komisja Krajowa powołuje Krajową Komisję Wyborczą, wskazując jej przewodniczącego.
- KKW działa zgodnie z Regulaminem przyjętym Uchwałą KK.
- W okresie pomiędzy posiedzeniami KKW bieżącą działalnością KKW kieruje jej Prezydium. Prezydium KKW tworzą przewodniczący oraz osoby wybrane na jego wniosek spośród członków KKW, w tym jego zastępca lub zastępcy oraz sekretarz.
- KKW pełni swoje funkcje przez okres kadencji.
- KKW może powołać spoza swojego składu pełnomocników do nadzorowania zebrań wyborczych.
§ 153
Do zadań KKW
należy:
- nadzorowanie
wyborów regionalnych władz związkowych, władz krajowych struktur branżowych, w
tym delegatów na WZD sekcji lub kongres oraz delegatów na KZD;
- sprawdzanie ankiet osobowych dołączonych do
pisemnych zgłoszeń kandydatów oraz czuwanie nad prawidłowością wyżej wskazanych
wyborów;
- prowadzenie rejestru wszystkich wybranych
prawomocnie delegatów i elektorów na zebraniach wyborczych wymienionych w
punkcie 1;
- prowadzenie rejestrów zgłoszonych pisemnie
kandydatów do władz Związku i
przekazanie tych rejestrów komisji mandatowo-wyborczej podczas obrad KZD;
- nadzór nad wydawaniem mandatów delegatom na KZD,
WZD sekcji, kongres;
- rozpatrywanie, w terminie 60 dni od daty wpływu,
zastrzeżeń dotyczących wyborów, wymienionych w pkt. 1, zgłoszonych w terminie
14 dni od daty zakończenia wyborów oraz odwołań na podstawie § 87 ust. 2;
- stwierdzenie ważności przeprowadzonych wyborów władz
wymienionych w punkcie 1;
- składanie sprawozdania ze swojej działalności na
KZD.
§ 154
- KKW ma prawo do:
1) wglądu do wszystkich dokumentów związanych z wyborami nadzorowanymi przez KKW i sprawdzanie ich zgodności z Ordynacją Wyborczą NSZZ „Solidarność”,
2) bezpośredniej kontroli czynności wyborczych przeprowadzanych na walnym zebraniu delegatów lub kongresie, w tym pracy komisji mandatowo-wyborczej i skrutacyjnej.
3) stwierdzania nieważności wyborów wymienionych w § 153 pkt 1, w wyniku rozpatrzenia odwołań, o których mowa w §§ 113, 145 oraz 153 pkt 6 lub z inicjatywy własnej KKW, w każdym czasie, podstawę stwierdzenia nieważności wyborów stanowi złamanie przepisów prawa wewnątrzzwiązkowego. - Członek lub pełnomocnik KKW w trakcie
nadzorowania wyborów ma prawo zwrócić uwagę na niezgodność czynności wyborczych
z prawem wewnątrzzwiązkowym, mogącą stanowić podstawę do unieważnienia wyborów.
§ 155
- Od decyzji KKW dotyczących wyborów przysługuje,
w terminie 14 dniu od daty otrzymania decyzji KKW, odwołanie do Komisji
Krajowej.
- Komisja Krajowa po rozpatrzeniu odwołania może
zaskarżoną decyzję KKW utrzymać w mocy
lub zmienić. Decyzja Komisji Krajowej jest ostateczna.
CZĘŚĆ V
Postanowienia
ogólne
Rozdział XVIII
ROZPOCZĘCIE KADENCJI
§ 156
- Zgodnie z postanowieniami § 36 ust. 2 i 3
Statutu początkiem kadencji władzy stanowiącej jest moment rozpoczęcia
pierwszego posiedzenia tej władzy w nowej kadencji.
- Początkiem kadencji władzy wykonawczej i władzy kontrolnej jest moment rozpoczęcia pierwszego posiedzenia tej władzy w nowej kadencji. Dana władza jest uprawniona do odbycia swego pierwszego posiedzenia w nowej kadencji, jeżeli dokonano wyboru co najmniej połowy jej członków, wybieranych przez władzę stanowiącą danej jednostki organizacyjnej.
- Kadencja
prezydium danej władzy jest identyczna z kadencją tej władzy.
- Początek kadencji danej władzy
jest jednocześnie momentem zakończenia poprzedniej kadencji.
§ 157
- Przewodniczący zarządów regionów i rad krajowych
sekretariatów branżowych wybrani na nową kadencję zostają członkami Komisji
Krajowej od początku nowej kadencji. Do zakończenia bieżącej kadencji zachowują
członkostwo w Komisji Krajowej dotychczasowi przewodniczący wyżej wymienionych
władz.
- W sytuacji gdy dotychczasowy przewodniczący
złoży pisemną rezygnację z członkostwa w Komisji Krajowej, jej członkiem
zostaje nowo wybrany przewodniczący. Jeżeli jednak jest on członkiem Krajowej
Komisji Rewizyjnej, miejsce w Komisji Krajowej zostaje nieobsadzone do końca
kadencji, chyba że złoży on rezygnację z członkostwa w Krajowej Komisji
Rewizyjnej.
- Tę samą zasadę stosuje się do członków
władz wykonawczych innych jednostek organizacyjnych Związku, którzy weszli w
skład władzy wykonawczej na podstawie §
35 ust.3 pkt 2, ust. 4 pkt 2, ust. 5 pkt 2 ust. 6 pkt 2 Statutu NSZZ
„Solidarność”.
strona 4 z 4
XXI Krajowy Zjazd Delegatów Legnica, 29 sierpnia 2007 r.
Ordynacja wyborcza NSZZ "Solidarność": 2017 rok - PDF
Ordynacja wyborcza NSZZ "Solidarność": 2017 rok - WORD